Zastosowanie rozkładów runicznych – Jacek Rudiuk
Zastosowanie rozkładów runicznych w pracy z klientem
Runy są starożytną formą pisma, która pochodzi jeszcze z czasów wikingów i kultury skandynawskiej. Dziś runy używane są już tylko jako narzędzie do wróżenia i odkrywania ukrytych prawd. W praktyce wróżenia się runy rzucane lub rozkładane (losowane) na specjalnej tablicy, stole, chuście lub na ziemi, a następnie interpretowane, aby uzyskać wgląd w przyszłość lub odpowiedzieć na zadane pytanie. Każda runa ma swoje znaczenie i moc, a wróżenie z run może nam pokazać jasność, wskazówki i wgląd w różne aspekty naszego życia, od miłości i kariery po zdrowie i duchowość.
Każda runa ma swoje symboliczne znaczenie i jest związana z konkretnymi mocami lub wartościami. W starożytnym futharku było ich 24, ale najpopularniejszy zestaw zwany jako futhark germański, składa się z 25 znaków w tym jedna runa pusta. Każda runa jest reprezentowana przez określony symbol, który jest wyryty albo namalowany na małych kamieniach, kawałkach drewna, metalowych dyskach lub napisany na karcie.
Na początku podczas wróżenia osoba odczytująca runy koncentruje się na pytaniu lub intencji, a następnie rzuca lub rozkłada runy. Interpretacja polega na analizie znaczenia samej runy, położenia jej w rozkładzie oraz relacji pomiędzy nimi. Swoją interpretacją osoba odczytująca runy dostarcza osobie oczekującej odpowiedzi wskazówkę, wglądu w sytuację oraz daje odpowiedzi na nurtujące ją pytania.
Odczytywanie znaków runicznych jest nie tylko formą wróżenia, ale także narzędziem do osobistej refleksji, samorozwoju i zrozumienia samego siebie. Dzięki tej praktyce można zyskać głębszą wiedzę o własnych emocjach, dążeniach, potencjale, zdrowiu, karierze czy uzyskać radę.
Bardzo ważne są też zasady moralne, które należy bardzo przestrzegać w pracy z klientem. Szczególnie na nie należy zwracać uwagę. Klient musi mieć zaufanie i przekonanie, że to, co jest powiedziane w rozmowie z osobą wróżącą, nie będzie nigdzie przepowiedziane oraz traktować rozmowę z klientem jak „tajemnicę spowiedzi”. Ważne jest też, aby jasno określić cele rozkładu i pamiętać, że rozkłady runiczne są jedynie wskazówkami i nie powinny być traktowane jako ostateczne odpowiedzi. Ważne jest również to, aby jasno i przejrzyście formułować pytania do run.
Chociaż szukanie odpowiedzi w znakach runicznych ma swoje korzenie w kulturze nordyckiej, to są one teraz popularne na całym świecie wśród osób zainteresowanych duchowością, ezoteryką i starożytnymi formami dywinacji. Żeby tak naprawdę zrozumieć, czym są runy i skąd bierze się ich początek, musimy sięgnąć do historii, a następnie przejść do wykorzystania ich w czasach współczesnych. Oprócz ww. zagadnień w niniejszej pracy autor przedstawi również znaczenie poszczególnych run, układy wróżebne, znaczenie run w rozkładzie oraz do czego one tak naprawdę są wykorzystywane.
Układy wróżebne przedstawione w pracy oparte są tylko na przykładzie rozkładu kart runicznych.
W pracy przedstawione są tylko wybrane rozkłady runiczne znajdujące się w literaturze, z którymi autorowi najlepiej się pracuje.
I. Historia run
Runy, jest to najstarszy typ pisma północnoeuropejskiego. Posługiwały się nim plemiona starogermańskie zwłaszcza plemiona północno germańskie i skandynawskie. Pismo to złożone jest ze znaków utworzonych z alfabetu greckiego, łacińskiego oraz liter oryginalnych złożonych z kropek i kresek. Najstarsze napisy runiczne zostały odkryte na terenie Skandynawii, między innymi w Norwegii i na wyspie Gotlandia, gdzie datuje się je na trzeci, czwarty wiek naszej ery. Prawdopodobnie zostały one utworzone przez wschodnich gotów.
Odmiany runiczne rozpowszechnione były też na innych terytoriach takich jak:
- Niemcy do VII w. n.e.
- Anglia do X w. n.e.
- Skandynawia do XIV w. n.e.
Słowo runa możemy odnaleźć też w językach Celtów oraz Germanów. W językach takich jak gocki, staro-angielski czy staro-niemieckim słowo runa oznacza: tajemnica, sekret, szept, rada, natomiast jako czasownik szeptać, mówić o sekretach. Inaczej jest w fińskim gdzie słowo oznacza pieśń ,magiczny śpiew. Ogólnie słowo runa służy do przekazywania mistycznej wiedzy w formie rytuału.
Runy mają też swoją mitologię staro-skandynawską, która mówi, że są one darem Boskim, które podarował ludziom Bóg Odyn najwyższy Bóg owego panteonu.
Bóg Odyn był mistrzem magii ironicznej, patronem mądrości, poezji, czarów, ciągle pragnący wiedzy. O tym wszystkim mówi nam Eda, która jest zbiorem staroirlandzkich sag, legend i mitów staro-skandynawskich spisanych w XII i XIII wieku. Pewnego razu Bóg Odyn postanowił pomóc ludziom. W tym celu powiesił się za nogi na drzewie Yggdrasill oraz przebił się oszczepem, czyniąc tym samym z siebie ofiarę. Wisiał tak przez dziewięć dni i dziewięć nocy dręczony głodem, pragnieniem, bólem oraz bezsilnością. Gdy był już na granicy życia i śmierci, wówczas spojrzał ku dołowi, ku korzeniom drzewa, a zarazem w głąb samego siebie i ujrzał runy, wydał głośny okrzyk i upadł w oszołomieniu na Ziemię. Tym sposobem odniósł zwycięstwo nad samym sobą i nie miał już wątpliwości, co czynić i jak postępować. To przeżycie spowodowało, że tajemna moc run została ukazana Odynowi w formie objawienia i znalazła się ona w jego posiadaniu. Odyn nauczył się posługiwać magiczną mową run i podarował ją potem ludziom.
Z psychologicznego punktu widzenia samo ofiarowanie się Odyna poprzez przybicie się oszczepem do świętego jesionu „drzewa życia” jest symbolicznym aktem zabicia niższego ja. Dopiero zabicie niższego ja spowodowało, że wiedza o tajemnych znakach runicznych mogła zostać ukazana.Od tamtej pory te mistyczne znaki należą do ludzi. Kiedyś nie wszyscy mieli do nich dostęp a tylko księża, szamani i druidzi. Wiedza o runach była przekazywana ustnie i z tego powodu wiele ze starożytnej i mądrości, która wskazuje na sposób życia i zwyczaje przodków, zostały utracone.
Dla plemion skandynawskich i północnogermańskich runy były czymś więcej niż tylko alfabetem. Uważano, że reprezentują one siły natury, siły kosmosu i w związku z tym przypisywano im tajemne moce. Służyły one do operacji magicznych, które chronią, atakują, uzdrawiają, a także douzdrawiają, a także nawiązywania kontaktów z siłami wyższymi w tym do wróżbiarstwa i porad. Tak więc pismo runiczne służyło w pierwszym rzędzie do celów magicznych, a dopiero później jako środek do przekazywania wiadomości. W związku z tym, że istniały litery i wyrazy oficjalne oraz te o charakterze poufnym, to z jednej strony pismo runiczne służyło do przekazywania informacji a z drugiej strony do celów magicznych czy wróżbiarstwa. Znaki runiczne wykorzystywano również podczas wypraw organizowanych w celu zbadania nowych terenów. W miejscach, gdzie przechodzono, pozostawiano znaki runiczne, aby ułatwiały późniejszym wyprawom bezbłędna orientacje w terenie. Najczęściej napisy te dotyczyły imion Bogów lub bohaterów oraz opisywały zdobyte łupy. Tajne napisy miały za zadanie działać magicznie i odstraszać złe moce, obdarzać członków wyprawy energię, pozbywać się wrogów, zapobiegać chorobom czy leczyć rany.
Pieśni Eddy oraz sagi wspominają o wykonywaniu run przede wszystkim w celach magicznych, do odczytywania przyszłości, odpędzania demonów, dla obłaskawienia sił natury i zapewnienia dobrego losu. Runami zaznaczano też cenne przedmioty np. imię właściciela broni oraz używano ich również do inspiracji na grobach.
W średniowieczu sztukę wycinania run uprawiali tylko nieliczni wtajemniczeni. Runy wycinano pierwotnie na drewnianych tabliczkach lub przedmiotach z kości, drewna i kamienia. W czasach obecnych pisane są kartach.
W późniejszym czasie zaczęto wykuwać je wykuwać w blokach skalnych. Wycięcie na przedmiocie miały większą wartość ochronną, gdyż mogły eliminować siłę magiczną przez długi czas, aż do usunięcia run lub zniszczenia przedmiotu. Wycinaniu run towarzyszył ściśle określony rytuał. Wycinano je porą nocną, barwione czerwoną farbą lub krwią ofiarnego zwierzęcia, a nawet krwią ludzką, co miało spotęgować działanie znaków. Podczas tego ceremoniału szeptano magiczne zaklęcie. Sama obecność niektórych znaków runicznych mogła zaszkodzić, a niektóre zaś uważano za szczęśliwe. Szkodliwe runy należało wrzucić do ognia. Spalone nie mogły już szkodzić adresatowi. Natomiast, gdy chciano wyzwolić ich spotęgowaną siłę, to jednym ze sposobów było wyrycie ich na leszczynowym drewnie lub wypalenie za pomocą ognia, zestruganie nożem i starcie na proszek. Takie spreparowane runy trzeba było wymieszać z miodem i wypić.
Aby móc posługiwać się runami należało posiąść trzy umiejętności:
- Opanować pojedyncze znaki
- Poznać ich wartość magiczną
- Umieć je barwić za pomocą farby lub krwi.
Sztuka mistrzów i mistrzyń run dotyczyła każdego aspektu życia od najbardziej sakralnego do najbardziej praktycznego. Istniały runy i zaklęcia wpływające na pogodę, stan morza, plony, miłość, zdrowie, narodziny i śmierć.
Znaczenie run we wspólnotach ludzkich znali tylko szamani, którzy byli pożądani, szanowani i zarazem budzili strach. Runiczne symbole służące do wróżenia wycinane były na gałązkach lub malowane na gładkich płaskich kamykach, które nosili w woreczkach. Podczas ceremonii wróżbiarskiej potrząsali oni woreczkami, wysypywali runy na ziemię i interpretowali te znaki, które były widoczne.
Reasumując, można przyjąć stwierdzenie, że wyrocznia runiczna, czy rozkład run jest wiedzą, która drzemie w nas w naszej intuicji, a nie pochodzi z zewnątrz.
II. Znaczenie poszczególnych run
Rys. Futhark starszy [4]
Futhark nazywany klasycznym składa się z 24 znaków plus runy pustej. W sumie 25 run.
Jest to najstarszy i najbardziej rozpowszechniony alfabet runiczny, znany też jeszcze pod nazwą Futhark Starszy. [2]
Sześć pierwszych run pokazuje słowo alfabetu run, czyli Futhark takich jak Fechu, Uruz, Thurizas, Ansuz, Raidho, Kenaz. [2]
Runy w tym futharku są podzielone na trzy grupy, a w każdej z nich jest po 8 run [2].
Grupy te nazywane są attami (od staronorweskiego Aetir – osiem), gdzie każdą z tych grup włada inny Bóg lub Bogini.
Pierwsza atta zaczyna się od runy Fehu, a kończy runą Wunjo i patronuje jej bogini płodności Freya.
Druga atta zaczyna się od runy Hagalaz, a kończy Sowilo, opiekuje się nią zaś bóg Heimdall.
Trzecia atta zaczyna się od runy Tiwaz, a kończy na Othala lub Dagaz i znajduje się we władzy boga Tyra. [2]
W zależności od książki a tym samym od autora ostatnią runą w Futharku jest Dagaz a w innej pozycji Othala. Znaki futharku klasycznego, mają swoje brzmienie, ale także swoje znaczenie, które ma zastosowanie w magii.
Runy mają też swoje zasady, które należy stosować przy ich stawianiu lub robieniu.
Zasady[2]:
- Runy rysujemy od góry do dołu i od lewej do prawej. Natomiast cofamy – odwrotnie niż nałożyliśmy.
- Nie odwracamy run.
- Runy wysyłamy w przestrzeń przez trzecie oko lub prawą rękę, lub wizualizujemy – zawsze wysyłamy z imieniem.
- Nie tatuujemy run.
- Rysujemy na kartach albo wszystkie w kolorze czarnym, albo w poszczególnych kolorach.
- Runę rysujemy na ciele tak, aby ten, kto na nią patrzy, widział ją w pozycji prostej.
- Runa służy poprawianiu rzeczywistości, służy do magii, do wróżenia. Runa nie może służyć, żeby powstawały jakieś różnice energetyczne i żeby się ludzie denerwowali.
Runy od[2]:
1-8 mówią o podstawowej potrzebie człowieka.
9-11 runy złe, przykre, mówiące o traumach życiowych, trudnych doświadczeniach życiowych, śmierci.
12-24 runy wielowarstwowe, głębsze nauki, pokazują zależności czegoś od czegoś.
25- nie wróżymy.
Runy w zależności od książek mają różne opisy i różne interpretacje, które w większości sprowadzają się znaczeniowo do jednego i w zależności od pytania są udzielane odpowiedzi na podstawie znaczenia runy.
Pierwsza Atta[2]:
- Fehu (dawne tłumaczenie bydło, bogactwo) – oznacza obfitość, moc, bogactwo, zasobność w sferze materialnej, ruszamy do przodu, pieniądze, zasługuje na bogactwo,
- Uruz (tur, byk, tur, pierwotna siła, zdrowie) – runa mówi o ziemskości, o zdrowiu i zdrowym podejściu do życia, o mocy wynikającej z chęci do życia, tężyzny fizycznej, energii – siły życia, zapowiada zmiany na lepsze, pozbycie się niepokojów i lęków.
- Thurisas (podolbrzym, kolec, olbrzym, cierń, topór, protekcja) – runa ochronna ze wskazaniem na obronna, tarcza, która jednocześnie jest orężem, co chroni i broni, runa co w środku wzmacnia poczucie własnej wartości i mocy, może też atakować, tej runy nie nosimy przy sobie i nie tatuujemy, używamy, gdy zaistniało lub czujesz, że ma zaistnieć niebezpieczeństwo
- Ansuz (Bóg Odyn, ród bogów, boska potęga, usta) – runa inspiracji i słowa, dar i czar słowa, runa dla wróżek, wiedźm, poetów, wykładowców i wszystkich, którzy posługują się słowem. Inspiracja z góry, inspiracja słowa, inspiracja z tego, że masz dostęp do zbiorowej nieświadomości, że masz dostęp do wiedzy ogólnej tego świata, że twoja podświadomość wszystko wie, a ty masz do tego dostęp.
- Raidho (podróż, ruch, koło, jazda wierzchem) ruch, podróż, bezpieczeństwo podczas podróży, sprawność podróży, sprawność naszego całego układu, który służy do ruszania się, runa ruchu, przemieszczania się ,drogi przez życie, wszelkich narządów ruchu.
- Kenaz (wrzód, pochodnia, wiedza, sosna) – wygląda jak snop światła, jakieś otwarcie, jakby światło było ukierunkowane w jakąś przyszłość, światło kojarzy się z prawdą, życiem, z cudem, dzięki temu, że jest światło, to jest życie, kojarzy się z prawdomównością, z takim otwarciem, jest to też otwarcie.
- Gebo (dar miłości, dar bogów, połączenie) – Dar miłości daj mi a ja dam tobie, w zapisie graficznym tej runy mamy pokazaną równowagę, to samo po lewej to samo po prawej – to samo u góry to samo u dołu, przecina się dokładnie w środku i pokazuje, że miłość to jest nie tylko dawanie i branie, ale i jedno i drugie i to tyle samo dawaj i bierz.
- Wunjo (uśmiech, radość, szczęście). Runa umiejętności osadzenia się w danej sytuacji, w jakiej jestem, zaakceptowania tej sytuacji ,cieszenia się z podstawowych rzeczy w życiu takich jak świeże powietrze, ktoś się do mnie uśmiechnął, że jestem zdrowa, zdrowy, mam z kim pogadać, mam przyjaciół, dobrze się czuję w towarzystwie, codzienne zwyczajne radości.
Opis „jednym” słowem run 1-8.
1.Fehu – kasa, bogactwo, rozpoczyna wszelkie działanie
2.Uruz – zdrowie
3.Thurisas – obrona i ochrona, poczucie własnej wartości
4.Ansuz – inspiracja z góry, słowo
5.Raidho – podróż, ruch
6.Kenaz – wrzód, światło
7.Gebo- miłość, równowaga
8.Wunjo – radość, zabawa
Druga Atta[2]:
- Hagalaz (grad, ziarno lodowe, transformacja, znak z nieba). Śmierć zwiastuje coś niedobrego, coś się kończy i coś się zaczyna. Z jednej strony zniszczenie a z drugiej przejście do innego życia.
- Nauthiz (nie, tu nie tedy droga, przeszkoda). Runa pokazuje, że to nie jest ta droga. Ta runa mówi, że to jest bez sensu to, co wykombinowałeś, a w kontekście jest co? Kombinuj dalej, wzmacnia kreatywne siły człowieka, no bo teraz będziesz kombinować, jak tę trudność obejść, zapora, przeszkoda, mobilizuje dodatkowe siły człowieka, żeby tę trudność pokonać, kreatywność.
- Isa (zamrożenie, lód). Zatrzymanie np. związku, zamrożenie, odpoczynek po to, żeby zebrać myśli, zasoby, projekty, które aż się proszą, żeby odleżeć, żeby poczekały na swój lepszy czas, zbyt szybko rozwijające się sytuacje życiowe.
- Jera (żniwa) kolor złoty, dwie runy kenaz współzależne od siebie, jedna wpływa na drugą, co zasiejesz, to zbierzesz, dotyczyć to może wszystkiego w jakiejkolwiek dziedzinie życia np. produkcji, nasze samopoczucie, zdrowie itp. Np. co zasiejesz słowem, to zbierzesz od drugiego człowieka, co zasiejesz, dobrą energią pomagając, to też zbierzesz.
- Eihwaz (czyt. Iwaz), (Cis). Cis to taka roślina, że nawet jak spalona to i tak wyrośnie. Zapis graficzny: zaczep u dołu do tego wszystkiego, co jest ziemią i zaczep u góry do nieba, do Boga, do aniołów, do opiekunów, równowaga.
- Pertho (kubek do gry w kości, kolejność zdarzeń, przygotowanie, rzut oszczepem). Runa totalnie niejednoznaczna, Przewrócony na sztorc kubek do gry w kości. Jest to runa, która wiele może znaczyć i omawia wiele warstw, Przewrócony kubek, to kości zostały rzucone, jesteś w grze, w trakcie gry zwanej życiem, Jeżeli tak będziemy rozumieć grę, to możemy się spodziewać i dobrego i złego. Wiele rzeczy nie wiemy, dociekamy i ta runa też mówi, nie musisz wszystkiego wiedzieć, wyluzuj, życie to gra.
- Algiz (rogi łosia). Runa ochronna, anielska, błogosławię siebie, błogosławię całą grupę, błogosławię ten dzień, który idzie. Wygląda tak, jakbyśmy coś błogosławili albo jak te rogi łosia, który siebie chroni, albo trochę jak parasol ochronny, albo jak skrzydła anioła i my jesteśmy pod tymi skrzydłami, jest to symbol twojego anioła stróża, jest to symbol wszelkich aniołów, jest to symbol błogosławieństwa anielskiego i Bożego, Symbol ochrony anielskiej.
- Sowilo (słońce). Runa męska, runa mocna, zdecydowana, energia, buta, parcie do przodu, działanie, wielka, wielka energia, energia spływającego pioruna.
Opis „jednym” słowem run jak wyżej.
- Hagalaz: grad, tworzenie i kształtowanie, wiedźma, transformacja
- Nautiz: potrzeba, konieczność ,przeszkoda, nie tedy droga
- Isa: lód, statyczna siła
- Jera: realizacja, urodzaj, rok, żniwa
- Eihwaz: cis, obrona i wsparcie
- Pertho: kobiece łono, kubek do gry w kości, to, co ukryte
- Algiz: rogi łosia, ochrona, opieka
- Sowilo: słońce, zwycięstwo, energia
Trzecia Atta[2]:
- Tiwaz (Bóg Tyr-Bóg wojny, uosobienie sprawiedliwości, dawca zaszczytów, syn Odyna) – Zapis graficzny to strzała, zdążanie do przodu, zdecydowanie, męska decyzyjność, szybkość decyzji, szybkość działania, tak jakbyśmy wypuścili strzałę i ta strzała już leci, reprezentuje męskie cechy, będzie żywiołem ognia i powietrza, szybka decyzja, męska wola, decyzyjność, szybkie podejmowanie decyzji, sprawczość, energia, męskie cechy, dążenie do zaszczytów w sposób uczciwy, praworządny, że nikomu krzywdy nie robisz.
- Berkamo (gałązka brzozowa) – Runa Berkano manifestuje się jako uzdrowienie, nowy początek i płodność. Symbolizuje życie, jego celebrację i rozwój. Przyciąga nową miłość, wzmaga płodność i chroni przed chorobami.
- Ehwaz (Dwa konie, koń bojowy, koń) – Oznacza konia, postęp, działanie w partnerstwie i zespole, wierność, małżeństwo i wszystkie sytuacje, w których trzeba działać wspólnie, bardzo często w symbiozie. Współpraca, dążenia w tym samym kierunku.
- Mannaz (Człowiek przez duże C) – Runa jest symbolem kreatywności, wzmożonej inteligencji, planowania, wyrażania się w sposób artystyczny i szczery z samym sobą, a także symbolem współpracy pomiędzy całkiem różnymi indywidualnościami, ale jednak w imię wspólnego dobra. Człowiek, który może być przywódcą, guru, królem, nauczycielem, jego zasób wiedzy, mądrości, rozumienia praw rządzących społeczeństwem światem, ziemią, państwem, ojczyzną itd.
- Laguz (jezioro, woda, por) – Oznacza jezioro, wielką taflę spokojnej, gładkiej wody, która wskazuje na zdrowie, odporność, wolę wzrostu i chęć rozwoju. Tafla wody pokazuje również oddzielenie rzeczy ważnych od mniej ważnych, pomaga zajrzeć w głąb siebie i zrozumieć własne lęki. Reprezentuje wszystkie przepływy w naszym organizmie (krew, ślina, limfa itp.), ochrona podróż przez wodę.
- Ingwaz (Bóg urodzaju) – Oznacza odnowienie, regenerację, odpoczynek, procesy życiowe oraz ich ciągłość w świecie. Runa mówi, nie spiesz się, wszystko ma swój czas, zasiałaś ziarno, a teraz poczekaj, aż wzejdzie, dojrzeje, zaistnieje. Sprawa potrzebuje czasu, żeby dojrzeć, przyjdzie na nią czas. Ochrona ciąży, ale i wszystkiego, co chcemy uchronić, co czeka na swój czas.
- Dagaz (dzień, świt) – Symbol równowagi, przebudzenia i naturalnego, słonecznego światła. Oznacza nadzieję, pomoc, oświecenie i drogę do ideału, moment tuż przed świtem. To bardzo pozytywna energia i radosne podejście do życia. Pamiętaj, że co by dzisiaj nie było, jakiekolwiek traumy, niepowodzenia życiowe, pamiętaj, że jutro znów wzejdzie słońce, „Po nocy przychodzi dzień”. Wszystko możesz zacząć od nowa, od nowa poukładać w swoim życiu, każdy dzień jest kolejną szansą do wykorzystania, kolejnym darem, nowym początkiem.
- Othalla (pradawne tłumaczenie, ojczyzna) – Mówi o dziedzictwie, majątku, rodowodzie, domu i ojczyźnie. To także pokoleniowa pamięć, tradycje przodków, stabilizacja, znalezienie własnego miejsca w życiu, dbanie o rodzinę. Jest ściśle związana z rodziną i przodkami.
- Wyrd – Dzisiaj nie jest odpowiedni czas na pracę z runami, wszystko jest możliwe albo nic, palec Boży, przyciąganie, skupienie.
Opis „jednym” słowem run jak wyżej.
- Tiwaz: bóg Tyr, wojownik, potęga, broń
- Berkamo: brzoza, oczyszczenie, odrodzenie, pierś matki
- Ehwaz: koń, transformacja, praca
- Mannaz: człowiek, mężczyzna
- Laguz: woda, kobieca energia, potok
- Ingwaz: bóg Ingus, ekspansja, odpoczynek
- Dagaz: jasna pora doby, dzień, światło ojczyzna, schronienie
- Othala: rodowe dziedzictwo, dom, nieruchomość,
- Wyrd: runa pusta
III. Układy runiczne
Rodzaje układów runicznych [3]
Istnieje wiele różnych rodzajów układów runicznych. Można przyjąć, że głównymi układami runicznymi, które występują w większości książek, są między innymi:
- Układ prosty: Układ prosty składa się z jednej lub kilku run. Układ ten jest wykorzystywany do uzyskania szybkiej odpowiedzi na pytanie lub problem.
- Układ krzyżowy: Układ krzyżowy składa się z pięciu lub więcej run, które tworzą kształt krzyża. Układ ten jest wykorzystywany do uzyskania szerszego obrazu sytuacji.
- Układ trójkątny: Układ trójkątny składa się z trzech run, które tworzą kształt trójkąta lub są układane jedna po drugiej w linii prostej. Układ ten jest wykorzystywany do uzyskania informacji o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.
Mamy też bardziej skomplikowane układy, które będą przedstawione w dalszej części. W swojej pracy autor chce przedstawić rozkłady run, które stosuje w swoim życiu.
1. Układ z pojedynczą runą[4]
Wyciągamy gdy ma być ona:
|
Przykłady zapytań:
- Chcę, aby runy skomentowały nadchodzący dzień.
- Chce, aby runy skomentowały ……………………… (wymień planowane przedsięwzięcie).
- Chce, aby runy skomentowały ……………………… (wymień zagadnienie lub problem).
2. Układ trzech run
a) Układ 3 run [4]
Układ do całościowego naświetlania sytuacji. Pokazuje jakie wydarzenia do tego doprowadziły oraz jaki jest stan obecny i najbardziej prawdopodobny rozwój wydarzeń.
- Przeszłość. Myślimy o wydarzeniach, które doprowadziły do obecnej sytuacji lub o tym, jak przyciągnąłeś je do swojego życia.
- Teraźniejszość. Rozważamy teraźniejszy stan sytuacji, obecne położenie pytającego; to, co stanowi sedno problemu.
- Przyszłość. Koncentrując się na życzeniu poznania, dokąd sprawa cię zaprowadzi bądź jakie będą jej prawdopodobne konsekwencje, rezultat, który może być osiągnięty, możliwe następstwa, rozwiązanie bądź wskazówka, jak postępować.
b) Układ 3 run [2]
Najszybsza interpretacja dotyczy pytań „tak”, „nie”.
Jeżeli po wylosowaniu wszystkie trzy są pozytywne to odpowiedź oznacza jednoznacznie tak
Jeżeli po wylosowaniu wszystkie trzy są negatywne, odwrócone to odpowiedź oznacza jednoznacznie nie, nie teraz
Jeżeli mamy mieszankę: dwie pozytywne runy z trzech często oznaczają tak, trzecia negatywna pokazuje gdzie, mogą być trudności, dwie negatywne runy z trzech mówią zazwyczaj nie, ale ta jedna pozytywna runa często wskazuje, co możesz zrobić, by zmienić lub przynajmniej złagodzić negatywny wpływ tych dwóch. [5]
c) Układ 3 run [5]
Układ trzech znaków, który się składa z sześciu znaków ułożonych po dwa dla jednego oznaczenia. Tym układem uszczegółowiamy odpowiedź. [5]
1-Przeszłość, 2-Teraźniejszość, 3-Przyszłość
3. Układ 5 run [7]
- Przeszłość
- Teraźniejszość
- Przyszłość
- Pomoc lub jak postępować w danej sytuacji
- Wskazuje jakie aspekty problemu muszą zostać zaakceptowane i nie mogą być zmienione.
Odwracamy najpierw runę 2 środkową, która pokaże, jak wygląda twój obecny problem lub pokaże twój stan umysłu.
Potem odkrywamy runę 1 i powie ci, co w przeszłości spowodowało, że jesteś teraz, tu gdzie jesteś.
Następnie runę 4 wskazuje ona, na pomoc, jakiej możesz oczekiwać w swoich kłopotach od ludzi
Runa 5 Wskazuje jakie aspekty problemu muszą zostać zaakceptowane i nie mogą być zmienione.
Runa 3 jest runą końcową i wskazuje ostateczny wynik zazwyczaj w ciągu 3 miesięcy.
4. Rozkład partnerski [7]
a)
Dwie pionowe kreski po trzy karty 1-3 i 4-6 przedstawiają uczucia, nastawienie, cele i obawy każdej ze stron a karta na środku pokazuje kierunek, w jakim dana relacja zmierza.
b) Układ Partnerski [8]
Kolumna A symbolizuje ciebie lub osobę, której rozkładasz karty. Kolumna B pokazuje osobę, z którą jest się w relacji.
Karty kręcimy w jedna i drugą stronę wypowiadając, czego dotyczy, tasujemy, rozkładamy na 3 kupki lewą ręką i patrzymy czy nie ma Wyrd. Składamy i wyciągamy, po jednej lewą ręką zachowując kolejność. Jeżeli gdzieś pojawi się Wyrd to tylko w tej dziedzinie nie ma rady.
- Co osoba A wnosi do związku, co jest jej podstawą ?
- Co ma w głowie?
- Co ma w sercu?
- Co pokazuje na zewnątrz ?
- Co osoba B wnosi do związku, co jest jej podstawą ?
- Co ma w głowie?
- Co w sercu?
- Co pokazuje na zewnątrz?
- Wspólna karta dla partnerów A i B, najlepsza rada dla nich obojga?
5. Układ „Krzyż Celtycki” [6]
- Czas obecny – jak w danej chwili przedstawia się jego sytuacja, reprezentuje nas obecnie.
- Czas przeszły – W jaki sposób doszło do obecnej sytuacji i jakie działania w przeszłości doprowadziły do stanu obecnego, mówi o miejscu, z którego przyszliśmy, o wszystkim, co zostało poza nami.
- Czas przyszły – przyszły rozwój tej sytuacji
- Podstawa charakteru osoby pytającej mówi o podwalinach naszej osobowości
- Przyczyny trudności życiowych
- Najlepsze rozwiązanie problemu
Otrzymujemy odpowiedzi na pytania:
- Co leży u podstaw Twojej niepewności ?
- Jak i dokąd powinieneś skierować swoje energie?
- Co staje ci na drodze ?
- Co pomoże Ci pokonać te przeszkody?
- Czego Ci wciąż brakuje ?
- Jaki będzie rezultat tego doświadczenia?
8. Przykładowa wróżba – Rozkład Partnerski
Rozkład partnerski. Marek lat 35 chciał sprawdzić relację pomiędzy nim a żoną .
Marek wnosi do związku radość co pokazuje runa Wunjo pozycja 1. Ma pozytywne myśli i emocje w stosunku do żony – runa Fechu pozycja 2. W sercu ma miłość, kocha ją – runa Gebo pozycja 3. Na zewnątrz pokazuje, że jest facetem stabilnym – runa Uruz pozycja 4.
Żona wnosi do związku walkę runa Thurisaz pozycja 5. W głowie nie myśli o nim, ma głowę zajętą czymś innym – runa Nauthiz pozycja 6. W sercu żony jest zamrożenie emocji, co pokazuje – runa Isa pozycja 7. Na zewnątrz pokazuje, że rozwód wisi w powietrzu, nie jest wszystko porządku w relacji – odwrócona runa Eihwaz pozycja 8. Karta wspólna sugeruje, żeby porozmawiać w o tym temacie i spróbować polepszyć relacje pomiędzy nimi – runa Ansuz pozycja 9.
IV. Wykorzystanie układów runicznych w życiu człowieka
Rozkłady runiczne najczęściej wykorzystywane są do:
a) Głębszego zrozumienia człowieka, jego sytuacji, pragnień czy zmartwień
Rozkłady runiczne mogą dostarczyć cennych informacji na temat osobowości, preferencji, wartości i celów klienta, mogą również pomóc w identyfikacji blokad i przeszkód, które utrudniają klientowi osiągnięcie jego celów.
Przykład:
Klient jest osobą nieśmiałą , wycofaną ,bojąca się życia i stroniącą od ludzi. Rozkład runiczny pokazuje, że klient ma niskie poczucie własnej wartości, boi się odrzucenia, boi się relacji z innymi osobami i mogą pokazać, z czego ta bojaźń wynika. Powzięta wiedza może pomóc klientowi w podjęciu decyzji, żeby w swoim życiu zrobić gruntowne zmiany.
b) Stworzenia przestrzeni do rozwoju i zmiany
Rozkłady runiczne mogą inspirować klienta do zmiany, wzrostu, mogą dać mu „wiatr w żagle” oraz pokazać kierunek rozwoju, jak również pomóc w identyfikacji problemu lub określić nowe możliwości i kierunki działania.
Przykład:
Rozkład runiczny pokazuje, że klient ma talenty i umiejętności, które mógłby wykorzystać w innej dziedzinie życia niż w tej, którą obecnie się zajmuje. Klient jest osobą, która nie jest zadowolona ze swojej pracy, więc ta wiedza może pomóc w podjęciu decyzji o zmianie pracy czy zajęciu się czymś innym, co by przyniosło mu satysfakcję z jej wykonywania.
c) Wsparcia w podjęciu decyzji
Rozkłady runiczne mogą dostarczyć klientowi wskazówek i wsparcia w podejmowaniu trudnych decyzji czy to rozwodowych, czy zmiany pracy, czy stylu swojego życia, mogą również pomóc w identyfikacji najlepszego rozwiązania dla danej sytuacji.
Przykład:
Klient stoi przed wyborem pomiędzy paroma ofertami pracy. Rozkład runiczny pokazuje, że jedna oferta jest bardziej odpowiednia dla klienta niż druga. Runy pokazują zalety i wady każdej oferty i na co musi ta osoba uważać przy jej wyborze. Ta wiedza może pomóc klientowi w podjęciu decyzji o przyjęciu lub odrzuceniu oferty pracy.
d) Relacji partnerskich
Rozkład ten stosuje się, aby sprawdzić obecny stan związku dwojga ludzi. Typowe pytanie, jakie zadajemy w tym układzie brzmi „Jak wygląda nasz związek ……” Szczególnie ważne jest też czy właśnie poznany partner jest nam przeznaczony, jak będzie się układał z nim związek lub czego możemy po tej znajomości oczekiwać. Za pomocą tego rozkładu, możemy sprawdzić co nas łączy z daną osobą i jakie są szanse na stworzenie z nią udanego związku. Układy te pomagają też poznać przyczyny nieporozumień i rozpadu w związkach partnerskich [9].
Przykład:
Klientowi od pewnego czasu nie układa się w małżeństwie i klient chce poznać przyczynę rozpadu małżeństwa lub klient poznał druga połówkę i chce się dowiedzieć czy do siebie pasują.
e) Sprawdzenia stanu zdrowia
Rozkład ten stosuje się w celu stwierdzenia stanu zdrowia. Oparty jest on na znajomości systemu czakr. Czakry są to ośrodki energetyczne w ciele, czyli miejsce, gdzie krzyżuje się wiele kanałów energetycznych i gromadzi się energia prana. Pojęcie Czakra wywodzi się ze starożytnego indyjskiego systemu uzdrawiania [9].
Przykład:
Klient chce zobaczyć, jaki jest stan zdrowia i na jakie części ciała ma zwrócić uwagę.
Zastosowanie też, układów runicznych w pracy z klientem może przynieść wiele korzyści nie tylko klientowi, ale i osobie wróżącej, takich jak:
- Zwiększenie świadomości siebie
- Rozwój osobisty i duchowy
- „Wsparcie” w podejmowaniu własnych decyzji
- Pokonanie własnych wad, trudności i blokad
- Rozwój intuicji
V. Zasady moralno-etyczne
Bardzo ważne w pracy w roli osoby odczytującej runy są zasady moralne, które należy bardzo przestrzegać w pracy z klientem. Na te zasady należy zwracać szczególną uwagę. Klient musi mieć zaufanie do osoby wróżącej i przekonanie, że to, co jest powiedziane w rozmowie z osobą wróżącą, nie będzie nigdzie przepowiedziane oraz traktować rozmowę z klientem jak „tajemnicę spowiedzi. Ważne jest też, aby jasno określić cele rozkładu i pamiętać, że rozkłady runiczne są jedynie wskazówkami i nie powinny być traktowane jako ostateczne odpowiedzi. Ważne jest również to, aby jasno i przejrzyście formułować pytania do run. Jeżeli nie umiemy albo nie czujemy intuicyjnie jakiegoś rozkładu, to należy klientowi powiedzieć prawdę i umówić się na inny termin. Relacja z klientem musi być szczera, jasna i pomiędzy osobą wróżącą a klientem musi być pełne zaufanie.
VI. Wnioski
Rozkłady runiczne, można powiedzieć nawet wróżby runiczne, to jedna z wielu form wróżbiarstwa, która wykorzystuje między innymi staronordyckie znaki runiczne. Chociaż nie mają one naukowego uzasadnienia, to mogą być używane jako narzędzie psychologiczne w pracy z klientem w różnych dziedzinach życia takich jak:
- Pogłębienia zrozumienia klienta i jego sytuacji w jakiej się znajduje . Rozkłady runiczne mogą dostarczyć cennych informacji na temat osobowości, preferencji, wartości i celów klienta. Mogą również pomóc w identyfikacji blokad i przeszkód, które utrudniają klientowi osiągnięcie jego celów życiowych.
- Stworzenia przestrzeni do rozwoju i zmiany. Rozkłady runiczne mogą inspirować klienta do zmiany i wzrostu. Mogą również pomóc w identyfikacji nowych możliwości i kierunków rozwoju.
- Wspomagania procesu decyzyjnego. Rozkłady runiczne mogą dostarczyć klientowi wskazówek i wsparcia w podejmowaniu trudnych decyzji. Mogą również pomóc w identyfikacji najlepszego rozwiązania dla danej sytuacji.
- Pobudzania refleksji i samopoznania, co może prowadzić do głębszego zrozumienia siebie. Klient może wybrać kilka run, aby uzyskać wskazówki dotyczące obecnej sytuacji życiowej i wyzwań. Rozkłady runiczne mogą pomagać klientowi skoncentrować się na teraźniejszości, zamiast koncentrować się na przeszłości lub przyszłości.
- Sprawdzenia relacji partnerskich. Rozkład ten stosuje się aby sprawdzić obecny stan związku dwojga ludzi. Szczególnie ważne jest też czy właśnie poznany partner jest nam przeznaczony ,jak będzie się układał z nim związek lub czego możemy po tej znajomości oczekiwać. Układy te pomagają też poznać przyczyny nieporozumień i rozpadu w związkach partnerskich.
- Sprawdzenie stanu zdrowia. Rozkład ten stosuje się w celu stwierdzenia stanu zdrowia. Oparty jest on na znajomości systemu czakr . Czakry są to ośrodki energetyczne w ciele czyli miejsce gdzie krzyżuje się wiele kanałów energetycznych i gromadzi się energia prana. Pojęcie Czakra wywodzi się wywodzi się ze starożytnego indyjskiego systemu uzdrawiania
W pracy z klientem rozkłady runiczne powinny być wykorzystywane w sposób odpowiedzialny i etyczny. Ważne jest, aby jasno określić cele rozkładu i postępować zgodnie z zasadami etyki runicznej. W rozmowie z klientem , w trakcie porady jak i po obowiązuje tajemnica i można ją porównać do tajemnicy spowiedzi. Nie można nikomu mówić na temat tego kto był i z jakim problemem.
Dla osoby robiącej rozkład najważniejszy jest człowiek, który przychodzi z konkretnym problemem. Do każdego klienta podchodzimy indywidualnie . Dużą rolę odgrywa ,też intuicja osoby która wróży oraz wstępna rozmowa z klientem. Niejednokrotnie z rozmowy wywnioskować możemy z jakim problemem dana osoba przychodzi a runy wskażą tylko rozwiązanie . Czasami jest też ,że problem jest ukryty i niejednokrotnie runy wskażą przyczynę tego problemu i może ona mieć inne podłoże niż klientowi się wstępnie wydaje. Tak naprawdę wróżbiarstwo jest to praca z intuicją, z tak zwanym szóstym zmysłem oraz pewnym wyczuciem sytuacji i charakteru danej osoby a runy są tylko dopełnieniem i pokazaniem rozwiązania danego problemu czy sytuacji.
Ogólnie rzecz biorąc wróżbiarstwo jest radą i poradą rozwiązania problemów z którymi dana osoba przychodzi a runy są tylko dopełnieniem porady i wskazaniem drogi a co za tym idzie pomocnej rady.