Tybetańska sztuka wróżenia – Karolina Karpiel


Tybetańska sztuka wróżenia jest skomplikowaną rzeczywistością, w której przeplatanie tradycji, rytuałów i duchowej intuicji jest codziennością. Pozwala zajrzeć w sekrety losu, zadziwiając swoją trafnością i szczegółowością. Poprzez używanie rozmaitych narzędzi, tybetańscy wróżbici są w stanie zagłębić się w tajemnice wszechświata i dostrzec to, co niezauważalne. Celem niniejszej pracy jest zbadanie i zrozumienie praktyk oraz tradycji wróżbiarstwa tybetańskiego w kontekście jego natury, ujętej w tradycji buddyjskiej. Praca skupia się na analizie różnorodnych narzędzi i praktyk wykorzystywanych przez wróżbitów tybetańskich, takich jak tradycyjny różaniec buddyjski, wróżenie z kości, snów czy też zwierciadła. Poprzez szczegółowe omówienie tekstów, takich jak „Tybetańska Księga Umarłych”, „Mo – tybetańska sztuka wróżenia” oraz „Mahakala sześcioręki strażnik w buddyzmie tybetańskim” praca dąży do uchwycenia głębokiego znaczenia duchowego i kulturowego tych praktyk. Analiza praktyk wróżbiarskich w kontekście Buddyjskiej Ścieżki Oświecenia oraz roli Mandziuśriego jako ucieleśnienia mądrości stanowi kluczowy element pracy, ukazujący integralną rolę wróżenia Mo w duchowej podróży tybetańskiego społeczeństwa. Dodatkowo, praca stara się przedstawić różnorodność metod wróżenia, odwołując się do ich historycznych korzeni oraz współczesnych praktyk. Analiza technik wróżenia z kości, snów czy zwierciadła ma na celu ukazanie zarówno praktycznej jak i duchowej funkcji tych praktyk w życiu każdej osoby pojedynczo oraz społeczności jako całości. Wnioski płynące z niniejszej pracy mają poszerzyć zrozumienie tybetańskiego wróżbiarstwa jako nie tylko starożytnej tradycji, lecz także jako ścieżki duchowej i sposobu na życie. Poprzez analizę praktyk, symboliki oraz filozoficznych podstaw, praca dąży do ukazania głębokiego znaczenia tych praktyk dla jednostki oraz społeczeństwa tybetańskiego.
Kultura Tybetu jest fascynującym tematem ze względu na jego duchowość, bogatą historię oraz skomplikowane i złożone rytuały. W tybetańskiej kulturze wróżbiarstwo jest integralną częścią życia codziennego. Pomimo uważania go przez niektórych jako ”tabu” jest ono nadal praktykowane oraz wysoko cenione przez innych. Kolejnym ogromnie interesującym tematem jest chęć pogłębienia różnych aspektów dywinacji. Praktyki wróżebne są powszechne w wielu kulturach na całym świecie, ale każda z nich ma swoje unikalne cechy i kontekst kulturowy. Jest to dla mnie fascynująca gałąź, która pozwala mi na głębsze zrozumienie ludzkiej egzystencji oraz są dla mnie sposobem na duchowy rozwój.

Wróżbiarstwo Tybetańskie: Tradycje i Metody

Uważa się, że buddyzm tybetański narodził się w Tybecie w VII wieku naszej ery, za panowania Songtsena Gampy. Jednak praktyka wróżenia i przepowiadania przyszłości w Tybecie istniała na długo przed pojawieniem się buddyzmu i rozwijała się na przestrzeni wieków. Zanim buddyzm dotarł do Tybetu, lokalne religie miały swoje własne metody wróżenia. Kapłani bon, znani jako bonpo, używali różnych technik do przewidywania przyszłości i podejmowania istotnych decyzji. Kiedy buddyzm przybył do Tybetu wiele elementów buddyzmu bon, w tym wróżbiarstwo, zostało zasymilowanych. Buddyzm tybetański połączył wróżbiarstwo z tantrycznymi rytuałami i naukami w praktykę religijną. W połowie IX wieku n.e. Buddyzm podupadł, a w XI wieku odrodził się w Tybecie. Wszystkie tradycje, które pojawiły się podczas drugiej fazy transformacji, są zbiorczo określane jako Nowa Szkoła. Wróżbiarstwo tybetańskie może pomóc nam odkryć tajemnice Wszechświata i nas samych. Tysiące lat historii Tybetu ukształtowały jego wyjątkową tożsamość i osobowość. Wróżenie w Tybecie ma głębokie znaczenie kulturowe i duchowe. Często poszukuje się go dla wskazówek dotyczących ważnych decyzji, zrozumienia swojego przeznaczenia oraz znalezienia rozwiązań dla osobistych lub społecznych problemów. Pomimo rozwoju i wpływów z zewnątrz, wróżenie nadal jest powszechnie praktykowane w Tybecie. Pozostaje integralną częścią tybetańskiej kultury, służąc zarówno celom religijnym, jak i świeckim.
Kształtujący się buddyzm tybetański rozwinął kilka głównych tradycji i wiele mniejszych, aby przekazywać swoje nauki, które znacząco różnią się od innych odnóg buddyzmu. Tybetańskie praktyki wróżebne zadziwiają do dzisiaj poprzez połączenie tradycji i lokalnych wierzeń. Techniki oraz narzędzia używane przez wróżbitów często są bardzo skomplikowane i nie zawsze dostępne dla każdego. Powszechnym jest używanie tradycyjnego różańca buddyjskiego, lampek maślanych, czy kości do gry jak i kości zwierzęcych. Istnieją również bardziej skomplikowane rytuały wymagające większych przygotowań i odpowiednio wyszkolonych osób. Ogromnym szacunkiem ceni się osoby słyszące, widzące i czujące inaczej, a także dzieci, które mają specjalne moce. Jednak centralnym elementem zrozumienia wróżbiarstwa tybetańskiego jest poszukiwanie jego filozoficznych podstaw i odkrycie metafizycznych fundamentów. Przyswojenie zasady współzależności i Czterech Szlachetnych Prawd jest kluczowe do pojęcia złożoności tybetańskiego wróżbiarstwa. Nauki te są bowiem fundamentalnym filarem buddyzmu i przenikają wszystkie aspekty praktyk wróżenia, rozwijając intuicję, która pozwala na interpretację znaków i symboli.
W tradycji tybetańskiej zasada współzależnego powstawania jest jednym z kluczowych konceptów. Głosi ona, że wszystkie zjawiska istniejące w świecie są ze sobą powiązane i wzajemnie zależne. Oznacza ona, że nasze myśli, doświadczenie, emocje, wnętrze oraz cała rzeczywistość są ze sobą powiązane i zależne od siebie nawzajem. Zrozumienie tej koncepcji prowadzi do porzucenia pragnienia szukania stałości i zakorzenienia w materializmie oraz zaakceptowanie płynności i zmienności życia. Pomaga również w rozwijaniu głębokiej empatii dla wszystkich istot oraz do rozpoznania, że wszyscy jesteśmy ze sobą powiązani i współodpowiedzialni za dobro i cierpienie w świecie. Cztery Szlachetne Prawdy stanowią kolejny filar buddyzmu, a ich znaczenie jest szeroko doceniane. Według tej doktryny, życie jest nacechowane cierpieniem (dukkha), które wynika z naszego przywiązania (tanha) do rzeczy nietrwałych i efemerycznych. Jednak Budda wskazał drogę do wyzwolenia z tego cierpienia poprzez poznanie i zrozumienie tych czterech prawd.
Pierwsza Szlachetna Prawda mówi o istnieniu cierpienia w życiu. Jest to zachęta do szukania sposobów na wyzwolenie się z tej nieustannej chwili bólu. Drugą Szlachetną Prawdą jest pochodzenie cierpienia, które wynika z naszych pragnień i przywiązań. To głębokie zrozumienie pomaga w rozwijaniu wewnętrznej wolności i spokoju. Trzecia Szlachetna Prawda głosi, że istnieje możliwość wyzwolenia się z cierpienia. To także wiara w potencjał każdego człowieka do osiągnięcia oświecenia oraz zachęta do rozwoju duchowego i medytacji. Czwarta Szlachetna Prawda to ścieżka prowadząca do wyzwolenia. W tradycji tybetańskiej, ta ścieżka obejmuje praktyki medytacyjne, rozważania, modlitwę oraz praktyki altruistyczne. Jest to droga, która pozwala praktykującemu osiągnąć pełne zrozumienie i transcendencję cierpienia.
W Tybetańskiej Księdze Umarłych, te filozoficzne koncepcje są ukazane poprzez różnorodne symbole, przypowieści i opisy doświadczeń duszy, które pomagają praktykującym zrozumieć naturę rzeczywistości oraz znaczenie duchowej praktyki w procesie śmierci i reinkarnacji. Tybetańska Księga Umarłych, znana również pod oryginalnym tytułem tybetańskim „Bar-do T’os-grol”, stanowi fundamentalne dzieło literatury buddyjskiej Tybetu. Sprawia ona, że zrozumienie praktyk buddyjskich staje się dużo łatwiejsze i bardziej przystępne. Odkrywając ją przychodzi zrozumienie metafizyki buddyjskiej, które jest drogą do tybetańskiej wróżby. Przypisywana VIII- wiecznemu indyjskiemu mistrzowi tantrycznemu Padmasambhavie i spisana przez tybetańskiego mędrca Yeshe Tsogyal, stanowi centralny punkt w tradycji duchowej buddyjskiego Tybetu. Przedstawia ona podróż świadomości przez stany między śmiercią , a narodzinami, znane jako bardos. Księga ta wyjaśnia fundamentalne zasady buddyjskie: nietrwałość (anitya), karma (karma) i wzajemne powiązania wszystkich zjawisk (pratītyasamutpāda). Centralnym punktem tekstu jest pojęcie wyzwolenia (moksha) z cyklu narodzin i śmierci (saṃsāra), osiągnięte poprzez realizację własnej prawdziwej natury. Służy więc ona nie tylko jako praktyczny przewodnik przez przejście śmierci, ale przedstawia ścieżkę do oświecenia. Posiada ona szczegółowe opisy spotkań z bóstwami, przerażającymi demonami, pięknymi krainami i duchowymi przemianami. Stanowi ona manifestację projekcji własnej świadomości i pokazuję jak odróżnić własną świadomość od wyobraźni, uczy opanowania oraz kontroli. Przez wieki Tybetańska Księga Umarłych wywarła głęboki wpływ nie tylko w kręgach buddyjskiego Tybetu, ale również wśród uczonych, poszukiwaczy i praktykujących duchowych na całym świecie. W obrębie Bardo Thodol wyznaczone są różne stadia świadomości, z których każde stwarza unikalne wyzwania i możliwości dla odchodzącej duszy. Mimo braku wyraźnych technik wróżbiarskich w Bardo Thodol, istnieją analogie między pewnymi aspektami tekstu, a elementami wróżenia obecnymi w innych kulturowych i religijnych tradycjach. Na przykład, nacisk na symbolizm i interpretację doświadczeń wizyjnych może rezonować z praktykami takimi jak interpretacja snów czy symboliczne metody wróżenia.

Tradycje Wróżenia w Tybecie: Od Kości i Roślin po Sny i Zwierciadła

Jedną z popularniejszych metod dywinacji w Tybecie polega na używaniu kości i roślin. Procesy takie obejmują różne praktyki, takie jak badanie spalonych kości zwierzęcych, analiza głów kurczaków, zapalanie trawy krzemieniowej, czy wróżenie z kropli wody spływającej po wierzbie. Jednym z najbardziej powszechnych metod dywinacyjnych jest wróżenie za pomocą łopatki składające się z kilku etapów. Przede wszystkim kość należy oczyścić z mięsa i umyć czystą wodą. Następnie wróżbita dezynfekuje go jagodą jałowca i podnosi w prawej ręce. Recytuje mantry przywołując bóstwa w celu wyraźnej manifestacji. Kość jest następnie spalana w bezwonnym ogniu, poza zasięgiem wzroku. Dźwięk trzeszczenia wydawany przez kość podczas spalania może wskazywać na obecność złych duchów w domu, podczas gdy inne dźwięki mogą wskazywać na problemy rodzinne. Ważne są również pęknięcia i linie na powierzchni kości, które interpretuje się jako znaki. Białe linie są uważane za pozytywne i reprezentują przyszłe szczęście lub dobrobyt, natomiast czarne linie są interpretowane jako negatywne, przewidujące możliwe trudności lub nieszczęścia. Pęknięcia w różnych częściach kości mogą przewidywać różne zdarzenia, takie jak choroba, kradzież lub trudności w osiąganiu celów.
Równie popularną metodą jest wróżenie ze snów. Uważa się, że przeciętny człowiek miewa prorocze sny tuż przed obudzeniem się. Są one bardzo szczegółowymi, choć często niezrozumianymi wizjami. Niektórzy jednak posiadają naturalne zdolności jasnowidzenia, które umożliwiają im wykorzystywanie snów jako narzędzi do przepowiadania przyszłości. W kontekście buddyjskiej medytacji tantrycznej, sny takie stanowią istotny element praktyki duchowej. Znana jest ustalona symbolika, która wskazuje na postępy w medytacyjnej praktyce. Interpretacja snów obejmuje m.in. widzenie postaci buddyjskich, jak również symboli i wydarzeń związanych z buddyzmem. Przykładowo, sen o otrzymaniu nauk od buddów czy bodhisattwów może być interpretowany jako znak postępów duchowych. Sny potrafią również ostrzegać przed niepowodzeniami oraz pokazywać przeszkody i wyzwania z jakimi może zmagać się osoba śniąca. Ciekawą kwestią jest odwrotność znaczenia podstawowej zachodniej symboliki. Na przykład sen o spotkaniu niebezpiecznych zwierząt, takich jak tygrysy czy węże, często oznaczają one rzeczywiste pokonanie przeszkód lub ukończenie wyzwań, a pojawienie się zwłok lub wnętrzności oznacza nadchodzące ogromne szczęście. Z kolei sny, które sugerują złe zdarzenia, takie jak utrata zdrowia czy nieszczęśliwe przypadki, często są interpretowane jako ostrzeżenia przed zbliżającymi się trudnościami. W takim przypadku zaleca się intensywną medytację oraz wykonanie rytuałów ofiarnych, aby zapobiec negatywnym skutkom. Interpretacja takich snów wymaga głębokiego zrozumienia symboliki oraz kontekstu kulturowego. Umożliwia to właściwe wykorzystanie ich jako narzędzia duchowego rozwoju i przewidywania przyszłości.
Kolejnym wyjątkowym rytuałem jest wróżenie ze zwierciadła, znane również jako Dordże Judronma, stanowi istotny element tradycji wróżenia w Tybecie. Procedura ta, przeprowadzana w cichym i spokojnym otoczeniu, opiera się na symbolicznym użyciu zwierciadła, różnych akcesoriów oraz zaangażowaniu osoby wróżącej i dziecka do 15 roku życia. Rytuał ten polega na postawieniu zwierciadła na pojemniku wypełnionym ziarnami, na filcowej podkładce. Przed lustrem ustawia się kryształową stupę lub kawałek kryształu, z tyłu zaś stawia się strzałę z pięciokolorową wstęgą, symbolizującą buddów pięciu rodzin. Dodatkowo, po obu stronach lustra umieszcza się tormy oraz przygotowuje się napoje, pieczoną jęczmienną mąkę z masłem, kadzidło i kawałki drewna. Rytuał rozpoczyna się od inwokacji do Dordże Judronmy oraz oczyszczeniem przestrzeni. Następnym krokiem jest wejście osoby wróżącej w rolę ‘’naczynia’’ na bóstwo. Kluczową rolę w tym rytuale odgrywa dziecko. Musi to być osoba do 15 roku życia, która posiada umiejętności parapsychiczne. Siada ono na poduszce, pod którą umieszczony jest znak swastyki, podnosi kamieni i umieszcza go pod swoimi kolanami. Następnie wpatruje się ono w zwierciadło i odpowiada na pytania zadawane przez osobę wróżącą. Stanowią oni zespół, współpracując ze sobą i wzajemnie się dopełniając. Po osiągnięciu dojrzałości płciowej, dziecko traci swoje zdolności do czytania ze zwierciadła i wróżbita musi znaleźć nową osobę do pomocy. Najpopularniejszymi metodami wróżenia jest jednak korzystanie z wyroczni Mo oraz posługiwanie się buddyjskim różańcem.

Tajemnice najpopularniejszych metod wróżenia w Tybecie

Wśród bogactwa tybetańskich praktyk wróżebnych jedną z najbardziej fascynujących jest wyrocznia Mo. Stanowi ona integralną część duchowego dziedzictwa Tybetu, łącząc w sobie tradycję, wiarę i tajemniczość. Jest ona jedną z najstarszych i najbardziej uznanych form wróżenia w tej kulturze. Jest to proces polegający na rzucaniu małych przedmiotów, zwykle kości, kamieni lub kostki do gry i odczytywaniu ich znaczenia. Każdy z tych przedmiotów ma wygrawerowane symbole lub święte sylaby z głębokim, duchowym znaczeniem. Przedmioty te, są wykonywane z ogromną starannością i dbałością o każdy najmniejszy szczegół. Interpretacja wynikająca z konfiguracji odczytanych wcześniej symboli stanowi sedno wróżenia. Wróżbici rozszyfrowują znaki i potrafią dostrzec przesłania zawarte w czytaniu. Wnioski obejmują praktyczne kwestie codziennego życia oraz najgłębsze problemy duchowe. Wróżenie Mo jest postrzegane jako święta praktyka, dzięki której praktycy starają się łączyć z wyższymi siłami duchowymi i uzyskiwać transcendentalną mądrość. W Tybecie stosowanie Mo odgrywało bardzo znaczącą rolę na przestrzeni wieków, a praktyka ta stała się z czasem powszechnym nawykiem Tybetańczyków, którzy zwykli konsultować z szamanami różne metody wróżenia w momencie pojawienia się pytań dotyczących różnych wydarzeń w ich życiu, złych snów, pojawienia się choroby, podjęcia jakiejś pracy czy podróży, a nawet chęci podjęcia praktyk czy dyscyplin duchowych. Jest to wyrocznia, po którą sięga się najczęściej ponieważ uderza w najczulsze punkty i przemawia do ludzkiej podświadomości. Odzwierciedla ona wiarę w połączenie świata duchowego i materialnego oraz służy jako przewodnik dla boskich wskazówek. Z Mo może korzystać każdy, niezależnie od wyznania, ponieważ jest to bezgraniczne czynienia dobra.
Jeżeli wróżymy dla kogoś, powinien to być altruistyczny akt, zbliżający nas do oświecenia. Jest to kompleksowa wróżba, która daje bardzo dokładne odpowiedzi, przyczyny i skutki danych sytuacji. Niezwykle istotnym aspektem tej wyroczni jest zawierzenie jej całkowicie. W każdym rzucie kością manifestuje się mądrość wszystkich oświeconych istot, więc nie można kwestionować jej wyroczni.

Przed przystąpieniem do wróżby zalecane jest wyciszenie się oraz kilka wstępnych medytacji, a następnie wyrecytować wersy skierowane do Mandziuśri. Jest to Bodhisattwa Mądrości, który zajmuje bardzo istotne miejsce w tybetańskiej tradycji buddyjskiej. Jest on czczony, przede wszystkim za swoje głębokie spojrzenie i zdolność pokazywania drogi do oświecenia. Często przedstawiany z mieczem mądrości i zasiadający na tronie lotosu, uosabia mądrość wszystkich przeszłych, obecnych i przyszłych Buddów. Pomaga on rozwiać wszelkie niepewności i wątpliwości, jeżeli zwróci się do Niego o jasność i zrozumienie. W tradycji wróżenia Mo, Mandziuśri odgrywa centralną rolę jako ucieleśnienie mądrości i oświeconego przewodnictwa. Współzwiązanie mądrości Mandziuśriego z tradycją wróżenia Mo ma głębokie duchowe znaczenie dla buddyjskich Tybetańczyków. Poza aspektami rytualnymi, wróżenie Mo pełni rolę praktycznego narzędzia do poszukiwania wskazówek i wglądu w codziennym życiu. Poprzez rozwijanie głębszego zrozumienia nauk Mandziuśriego i integrowanie ich w praktykę wróżenia Mo, poszukiwacze mogą zdobyć jasność, mądrość i perspektywę w swojej duchowej podróży. Kolejnym etapem wróżby Mo jest recytacja mantry OM AH RA PA TSA NA DHI i mantry Współzależnego Powstawania. Po odpowiedniej recytacji mantr należy dmuchnąć w kość aby przekazać jej ich moc. Następnie wypowiada się imię osoby, dla której się wróży, rzuca się kością dwa razy i odczytuje wróżbę.
Drugą z najpopularniejszych metod jest wróżba za pomocą mali, czyli buddyjskiego różańca. Jest to jedna z najstarszych praktyk dywinacyjnych, zwłaszcza w kulturze tybetańskiej. Jest ona używana do uzyskiwania porad i wskazówek dotyczących przeszłości i otaczającej rzeczywistości. W swojej prostocie jednak kryje niezwykłą moc i dokładność oraz nadal cieszy się ogromną popularnością, stanowiąc istotny element praktyki duchowej w Tybecie. Cała procedura rozpoczyna się od przywołania jidama, czyli ochronnego bóstwa, poprzez modlitwę i recytację mantr. Następnie praktykujący trzyma malę poziomo przed sobą i losowo wybiera koraliki. Przesuwając palcami po mali, odlicza po trzy koraliki w kierunku środka, co powtarza się trzykrotnie. Każda próba generuje nowy zestaw wyników, które są następnie interpretowane jako wskazówki dotyczące przyszłości. Najistotniejsze wyniki:
„Sokół”: Pozostanie tylko 1 koralik. Oznacza to powodzenie, wsparcie strażników oraz pomyślność w nowych przedsięwzięciach.
„Kruk”: Pozostaną 2 koraliki. Ten wynik sygnalizuje brak wsparcia oraz możliwe przeszkody lub niepowodzenia.
„Śnieżny lew”: Pozostaną 3 koraliki. Interpretowany jest jako stabilne spełnienie oraz osłabienie przeszkód.
Obok tradycyjnej metody, istnieją także proste formy Trengła Mo, które umożliwiają szybkie uzyskanie odpowiedzi na konkretne pytania. Jedna z metod polega na zmniejszaniu liczby paciorków, aby uzyskać końcową liczbę między 1 a 6, interpretując liczby parzyste i nieparzyste jako odpowiedzi TAK lub NIE. Jest to fascynująca metoda, praktykowana z chęcią do dzisiaj, również przeze mnie.

Dyrektor Studium Psychologii Psychotronicznej. Pedagog i socjoterapeuta (UwB). Dyplomowana astropsycholog oraz instruktorka mistycznych tańców korowodowych i w kręgu.

Zapisz się na newsletter Studium Psychologii Psychotronicznej

Zapisz się!
Podając adres e-mail, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w ce­lach mar­ke­tin­gowych przez firmy: Studium Psychologii Psychotronicznej (właściciel domeny studiumzycia.pl) z siedzibą w Białymstoku (15-762), ul. Antoniuk Fabryczny 55/19 i Janusz Nawrocki Spółka Komandytowa (właściciel pozostałych w/w domen) z siedzibą w Białymstoku (15-762), ul. Antoniuk Fabryczny 55/24. Dane będą przetwarzane w celu dostarczania Tobie naszego newslettera. 

Discover more from Studium Psychologii Psychotronicznej

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue Reading